LTU Patekote į pirmąjį lietuvišką domeną. Daugiau informacijos

es fondu investiciju veiksmu programa logo

Projekto pavadinimas Inovatyvi visuomenės statistinių intuicijų ugdymo e-platforma CognitiveSTATS klaidingam Covid-19 duomenų supratimui koreguoti (CognitiveSTATS)

Projekto numeris Nr. 13.1.1-LMT-K-718-05-0034

Projekto įgyvendinimo laikotarpis 2021-11-04 – 2023-09-01

Projekto suma 245021,67 Eur

Projekto vadovas dr. Gerda Ana Melnik-Leroy

Projekto tikslas - sukurti inovatyvios, visuomenės statistinių intuicijų ugdymo e-platformos CognitiveSTATS prototipą, kuris padės koreguoti klaidingą Covid-19 duomenų suvokimą.

Projekto santrauka – Statistinių duomenų gausa Covid 19 sąlygomis tampa rimtu socialiniu ir epidemiologiniu iššūkiu, nes klaidingas šių duomenų interpretavimas tiesiogiai veikia žmonių elgesį bei pandemijos plitimą. Didžioji visuomenės dalis neturi specialių statistikos žinių, todėl itin svarbu ugdyti esminius duomenų suvokimo principus. Šio projekto tikslas - sukurti inovatyvios, visuomenės statistinių intuicijų ugdymo e-platformos CognitiveSTATS prototipą, kuris padės koreguoti klaidingą Covid-19 duomenų suvokimą. Suplanuotos dvi veiklos: 1. atlikti mokslinius tyrimus ir eksperimentus, siekiant identifikuoti svarbiausias Covid-19 duomenų interpretavimo problemas (statistines ir/ar kognityvines) ir efektyviausius statistinių intuicijų ugdymo būdus; 2. remiantis atliktų mokslinių tyrimų rezultatais, sukurti ir testuoti visuomenės statistinių intuicijų ugdymo platformos prototipą. Platformos CognitiveSTATS dėka gyventojai galės geriau suprasti valdžios ir spaudos pateikiamus esminius su Covid-19 situacija susijusius duomenis ir reiškinius (kaip plinta užkratas, kaip veikia apsaugos priemonės ir vakcinacija, kokie šansai susirgti, kaip pandemija veikia ekonomiką ir kt.), bei kritiškiau vertinti viešojoje erdvėje, įskaitant socialiniuose tinkluose, platinamą informaciją. Siekiant, kad platforma būtų veiksminga, o jos turinys patrauklus plačiajai visuomenei, bus remiamasi: kognityvinių mokslų principais, žaidybinimu ir Covid-19 duomenų vizualizacijomis. Tokiu būdu siekiama ugdyti visuomenę bei reikšmingai paveikti gyventojų nuostatas ir elgseną. Projekto metu atlikti moksliniai tyrimai ir sukurtas e-platformos prototipas bus pristatyti tarptautinio lygio moksliniuose straipsniuose.

Finansavimo šaltinis - Projektas bendrai finansuotas iš Europos Sajungos struktūrinių fondų lėšų (projekto Nr. 13.1.1-LMT-K-718-05-0034) pagal dotacijos sutartį su Lietuvos mokslo taryba (LMTLT).

 

TV.LRytas.lt „Mokslo šviesa“: klaidingą COVID-19 duomenų supratimą tirianti mokslininkė tiki – susiduriančių su šia problema apstu

 

Projekto pavadinimas Žmogaus suvokimo įkvėptas šnekos signalo gerinimas: gilaus mokymosi, triukšmo profiliavimo ir žmogaus klausos žinių integravimas (HPI-SE)

Projekto numeris Nr. S-MIP-24-118

Projekto įgyvendinimo laikotarpis 2024-09-02 – 2027-08-31

Projekto vadovas dr. Gražina Korvel

Projekto tikslas - integruoti kalbos gerinimo technologiją sujungiant pažangius gilaus mokymosi algoritmus su žiniomis apie žmogaus klausos sistemą ir triukšmo profiliavimą.

Projekto santrauka – Projekto idėja grindžiama supratimu, kad norint visapusiškai patobulinti kalbos technologijas, reikia atkartoti, kaip žmonės girdi (klausos sistema), taip pat kaip jie interpretuoja ir supranta šnekamąją kalbą (kalbos suvokimas). Šiuo projektu siekiame sinergiškai sujungti kalbos suvokimo ir žmogaus klausos sistemos įžvalgas, kad būtų galima pagerinti švekos signalą žmogaus suvokimo įkvėptu būdu. Į projektą taip pat įtraukiamas triukšmo trikdžių profiliavimas, kuris yra labai svarbus žmogaus klausos sistemos aspektas, viršijantis šiuolaikinės garso gerinimo metodikos ribas. Šis procesas yra labai svarbus kuriant triukšmui atsparius sprendimus.

Finansavimo šaltinis - Finansavimą skyrė Lietuvos mokslo taryba (LMTLT), sutarties Nr. S-MIP-24-118.

 

 

Projekto pavadinimas Valdymo ir kontrolės sistemos, pagrįstos priešiško mašininio mokymosi, kūrimas kibernetiniam saugumui gerinti ir įgūdžiams tobulinti

Projekto numeris Nr. S-MIP-24-116

Projekto įgyvendinimo laikotarpis 2024-09-01 – 2027-08-31

Projekto vadovas prof. Olga Kurasova

Projekto tikslas pasiūlyti ir sukurti priešiško mašininio mokymosi pagrindu sukurtą C2 struktūrą, galinčią generuoti ir valdyti etiškai užmaskuotą kenkėjišką programinę įrangą.

Projekto santrauka – Augančios grėsmės kibernetiniam saugumui kelia didelę riziką pasaulio ekonomikos stabilumui. Siekiant nustatyti saugumo spragas, būtina analizuoti valdymo ir kontrolės C2 (Command and Control) sistemas, kurios yra itin svarbios nustatant kibernetinio saugumo pažeidžiamumus, kontroliuojant kenkėjiškų programinės įrangos operacijas ir imituojant kibernetines atakas. Esminis elementas šių inovatyvių technologijų vertinime yra C2 sistemos su mašininio mokymosi algoritmais kūrimas, siekiant generuoti užmaskuotą kenkėjišką programinę įrangą, kuri padėtų kibernetinio saugumo specialistams identifikuoti naujų technologijų pažeidžiamumus. Naujai sugeneruota bei užmaskuota kenkėjiška programinė įranga sunkiai aptinkama arba iššifruojama, tačiau išlaiko savo funkcionalumą. Projekto tikslas yra pasiūlyti ir sukurti varžymosi principais pagrįstą (priešiško) mašininio mokymosi (angl. Adversarial Machine Learning, AML) pagrindu sukurtą C2 struktūrą, galinčią generuoti ir valdyti etiškai užmaskuotą kenkėjišką programinę įrangą. Tikimasi, kad tai padarys reikšmingą poveikį kibernetinio saugumo ir dirbtinio intelekto srityse, gerinant suvokimą apie AML integraciją į pažangių kibernetinės apsaugos įrankių ir mokymo metodikų kūrimą. Ši naujovė padės taikyti pažangius etiškų kenkėjiškų programų kūrimo metodus, galinčius sujungti teorinius ir praktinius kibernetinio saugumo aspektus ir padėti kovoti su šiuolaikinėmis kibernetinėmis grėsmėmis bei etiškai naudoti dirbtinio intelekto technologijas.

Finansavimo šaltinis - Finansavimą skyrė Lietuvos mokslo taryba (LMTLT), sutarties Nr. S-MIP-24-116.

 

 

Projekto pavadinimas Tvarus optimizavimas žaliosios infrastruktūros projektavimui naudojant dirbtinį intelektą

Projekto numeris Nr. S-ITP-24-8

Projekto įgyvendinimo laikotarpis 2024-09-31 – 2026-10-08

Projekto vadovas dr. A. Lančinskas

Projekto tikslas sukurti optimizavimo algoritmus, skirtus tvarių vietų žaliosios infrastruktūros objektams paieškai, naudojant dirbtinio intelekto ir našiųjų skaičiavimų metodus.

Projekto santrauka – Šiuo projektu siekiama sukurti ir įgyvendinti tvarius optimizavimo algoritmus, naudojant dirbtinio intelekto ir našiųjų kompiuterių sprendimus, skirtus strategiškai parinkti vietas žaliosios infrastruktūros objektams. Patikimumo sąvoka šio projekto kontekste pabrėžia, kad svarbu rasti ne tik vieną optimalų sprendinį, bet rinkinį kompromisinių sprendinių, atliepiančių įvairius neapibrėžtumus, būdingus žaliosios infrastruktūros planavimui. Užuot tiksliai nustačius kiekvieno žaliosios infrastruktūros objekto vietą, bus siekiama nustatyti patikimas vietas, kurios išliktų veiksmingos nepaisant galimų klientų elgsenos, ekosistemų dinamikos ir kitų nuspėjamų ir nenuspėjamų veiksnių pokyčių. Žalioji infrastruktūra, apimanti tokius objektus kaip Park & Ride aikštelės, elektromobilių įkrovimo stotelės, dviračių nuomos punktai, žalieji stogai, miesto parkai, tvariosios drenažo sistemos ir kt., atlieka labai svarbų vaidmenį tvariai miestų plėtrai. Dirbtinio intelekto metodų, tokių kaip, mašininio mokymo ir daugiaagenčių sistemų, integravimas su pažangiais optimizavimo algoritmais leidžia modeliuoti ir spręsti sudėtingus uždavinius šioje srityje. Integruojant ir vystant našiųjų skaičiavimų metodus galima apdoroti didelius duomenų kiekius ir atlikti sudėtingus modeliavimus, kas leidžia įgyvendinti sudėtingus algoritmus. Įgyvendindami šį projektą siekiame sukurti pagrindus tolesniam optimizavimo algoritmų, palengvinančių žaliosios infrastruktūros planavimą, kūrimui ir vystymui.

Finansavimo šaltinis - Finansavimą skyrė Lietuvos mokslo taryba (LMTLT), sutarties Nr. S-ITP-24-8.

 

 

es fondu investiciju veiksmu programa logo

Projekto pavadinimasKonstruktyvizmo ir iššūkiais grįstos pedagogikos panaudojimas mokantis informatinio mąstymo STEAM dalykuose

Paraiškos kodasNr. 09.3.3-LMT-K-712-21-0068

Projekto dalyvis: dr. Anita Juškevičienė

Santrauka. Šio projekto tikslas – kompetencijos kėlimas mokslinėje stažuotėje nagrinėjant informatinio mąstymo ugdymą konstruktyvizmo ir iššūkiais grįstos teorijos STEAM srityje.

Pastaraisiais metais ypač aktualus informatinio mąstymo ugdymas per STEAM veiklas. Tyrėjai kuria arba adaptuoja bei praplečia jau turimus informatinio mąstymo modelius. Mokslinės stažuotės Švedijos KTH karališkajame technologijos institute metu dr. Anita Juškevičienė atliks mokslinius tyrimus nustatant STEAM integracijai tinkantį modelį.

Anita Juškevičienė šiuo metu tyrinėja informatinį mąstymą ir STEAM integracijos galimybes. Ji yra įtraukta į Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamą projektą Nr. 01.1.1-CPVA-V-701-15-0001 „Vilniaus STEAM centro kūrimas“ metodikų kūrimo grupę, Europos Sajungos ERASMUS+ programos finansuojamą projektą NR. 612855-EPP-1-2019-1-TR-EPPKA3-PI-FORWARD „STEAM ugdymo mokyklose skatinimas (EDUSIMSTEAM)“, bei Europos komisijos finansuojamą Europos komisijos programos projektą „Empower Girls to Embrace Their Digital and Entrepreneurial Potential (GEM)“ Nr. LC-01380173 (Girls4STEM-2019), kuriuose yra nagrinėjamos šios tematikos. 2017-2019 metais vykdė podoktorantūros stažuotės projektą, kurio tyrimas siejasi su informatinio mąstymo tematika ir tarpdiscipliniškumu. Mokslinės stažuotės tikslas toliau vystyti nagrinėtos tematikos tyrimus ir pasiūlyti modelį, tinkantį STEAM integracijai ir informatinio mąstymo ugdymui. Šiam tikslui pasiekti yra iškelti tokie uždaviniai: literatūros analizė ir modelio sudarymas bei ekspertinis įvertinimas.

Finansavimo šaltinis - Projektas bendrai finansuotas iš Europos socialinio fondo lėšų (projekto Nr. 09.3.3-LMT-K-712-21-0068) pagal dotacijos sutartį su Lietuvos mokslo taryba (LMTLT).

 

 

Projekto pavadinimasDalyvavimas užsienyje vyksiančioje konferencijoje NUMTA2019

Paraiškos kodasNr. 09.3.3.-LMT-K-712-13-0161

Projekto dalyvis: prof. Julius Žilinskas

Projekto tikslas – kelti profesinę kompetenciją ir gilinti žinias dalyvaujant konferencijoje „The 3rd International Conference and Summer School Numerical Computations: Theory and Algorithms“.

Konferencijoje prof. J. Žilinskas skaitys pranešimą "Ranking-based Discrete Optimization Algorithm for Asymmetric Competitive Facility Location".

Prof. J. Žilinsko mokslinių tyrimų kryptys - globalusis ir diskretusis optimizavimas, lygiagretieji skaičiavimai, duomenų analizė ir vizualizavimas. Numatomas pranešimas yra apie optimizavimo algoritmą vietos parinkimo uždaviniams. Globalusis ir diskretusis (kombinatorinis) optimizavimas yra tarp pagrindinių konferencijos tematikų. J. Žilinskas dalyvavo ir ankstenėse šios serijos konferencijose 2013 ir 2016 metais, paskelbė straipsnius specialiuosiuose žurnalų Nonlinear Science and Numerical Simulation ir Journal of Global Optimization numeriuose, yra įtrauktas į 2016 ir 2019 metų konferencijų mokslinius komitetus.

Finansavimo šaltinis - Projektas bendrai finansuotas iš Europos socialinio fondo lėšų (projekto Nr. 09.3.3-LMT-K-712-13-0161) pagal dotacijos sutartį su Lietuvos mokslo taryba (LMTLT).

vu logo spalvotases fondu investiciju veiksmu programa logo

 

Projekto pavadinimasTrupmeniniai stochastiniai procesai su trumpąja ir ilgąja atmintimi ir jų taikymai

Paraiškos kodasNr. 09.3.3.-LMT-K-712-12-0007

Projekto dalyvis: prof. Kęstutis Kubilius

Projekto tikslas – tobulinti VU Matematikos ir informatikos mokslininkų kompetenciją kartu su Ukrainos mokslininke prof. habil. dr. Yuliya Mishura vykdant tyrimą "Trupmeniniai stochastiniai procesai su trumpąja ir ilgąja atmintimi ir jų taikymai".

Tyrimo metu iš Kijevo nacionalinio Taraso Ševčenkos universiteto mokslininkės prof. habil. dr. Yu. Mishura patirties semsis VU doktorantai, magistratūros programos "Finansų ir draudos matematika" studentai, savo žinias gilins patyrę mokslininkai. Vykdant projektą jaunieji mokslininkai įsigilins į tyrimo srities problematiką, įsitrauks į mokslinę tiriamąją veiklą ir tai padės jiems suformuoti moksliniam darbui būtinus įgūdžius. Kadangi stochastinių diferencialinių lygčių teorija šiuo metu Vilniaus universitete užsiima vos keletas mokslininkų, jaunųjų mokslininkų įsitraukimas į tyrimą galimai paskatins juos pradėti savarankiškus tyrimus šioje srityje.

Tyrimo esmė: šio ir vėlesnio tyrimo metu, kuris yra numatytas ilgalaikio mokslininkų bendradarbiavimo perspektyvoje, norima tirti modelius, aprašomus stochastinėmis diferencialinėmis lygtimis, kurie dažnai naudojami finansų rinkose, siekiant apibūdinti stochastinį volatilumą, t.y. numanomą vidinį atsitiktinumą. Bus siekiama sukurti ir pateikti praktiniam taikymui rekomendacijas, kaip pasirinkti tinkamą modelį stochastinio volatilumo aprašymui.

Finansavimo šaltinis - Projektas bendrai finansuotas iš Europos socialinio fondo lėšų (projekto Nr. 09.3.3-LMT-K-712-12-0007) pagal dotacijos sutartį su Lietuvos mokslo taryba (LMTLT).

vu logo spalvotases fondu investiciju veiksmu programa logo

 

 

Projekto pavadinimasMokslinė stažuotė Almerijos universitete siekiant kelti kvalifikaciją taikant lygiagrečiuosius skaičiavimus daugiakriteriniame optimizavime

Paraiškos kodasNr. 09.3.3.-LMT-K-712-14-0047

Projekto dalyvis: doc. dr. Ernestas Filatovas

Santrauka. Šio projekto tikslas kompetencijos kėlimas dalyvaujant mokslinėje stažuotėje Almerijos universiteto „Supercomputacion: Algoritmos“ skyriuje. Šio skyriaus mokslininkai turi sukaupę didelę patirtį ir vadovaujami prof. Ester M. Garzón garsėja savo pasiekimais sprendžiant sudėtingus optimizavimo uždavinius bei kuriant algoritmų lygiagrečias versijas. Almerijos universitetas turi skaičiavimo centrą, kuriame yra keli modernus CPU ir GPU klasteriai su skirtingomis platformomis, tame tarpe ir energija tausojančiomis įterptinėmis sistemomis. Svarbu paminėti, kad Almerijos universiteto įranga yra nuolat atnaujinama ir išlieka aktuali, todėl yra labai svarbi kuriant ir testuojant modernius efektyvius lygiagrečius optimizavimo algoritmus bei parenkant efektyviausias sudėtingų uždavinių sprendimo strategijas.

Stažuotės metu bus:

  1. aptarta ir išnagrinėta veiksmų su didelėmis išretintomis matricomis problematiką su „Supercomputacion: Algoritmos“ skyriaus mokslininkais;
  2. kuriamos algoritmų lygiagrečios versijos veiksmams su didėlėmis išretintomis matricomis atlikti vykdant mokslinių idėjų mainus;
  3. eksperimentiškai ištirti sukurti algoritmai Almerijos universiteto skaičiavimo centre naudojant skirtingas platformas (CPU ir GPU);
  4. bendradarbiaujant su Almerijos universiteto mokslininkais sukurti lygiagretus algoritmai taikomi didelio mąsto sudėtingiems daugiakriteriniams vėžiu sergančių pacientų radioterapijos gydymo plano sudarymo uždaviniams spręsti.

Mokslinė stažuotė tiesiogiai atitinka pagrindinę E. Filatovo mokslinių tyrimų kryptį. Almerijos universitetas ir jo turima įranga bei mokslinis potencialas atitinka visus poreikius sėkmingai įvykdyti mokslinę stažuotę ir pasiekti užsibrėžtą tikslą. Stažuotės metu gauti rezultatai turės ne tik akademinę, bet ir praktinę naudą.

Finansavimo šaltinis - Projektas bendrai finansuotas iš Europos socialinio fondo lėšų (projekto Nr. 09.3.3-LMT-K-712-14-0047) pagal dotacijos sutartį su Lietuvos mokslo taryba (LMTLT).

vu logo spalvotases fondu investiciju veiksmu programa logo

 

es fondu investiciju veiksmu programa logo

Projekto pavadinimas Šiuolaikiniai įrenginiai algoritminio mąstymo ugdymui pagrindinėje mokykloje

Projekto kodas Nr. 09.3.3-LMT-K-712-02-0066

Podoktorantūros stažuotės vadovė prof. Valentina Dagienė

Podoktorantūros stažuotoja dr. Anita Juškevičienė

Projekto įgyvendinimo laikotarpis 2017-12-04 – 2019-12-03

Santrauka. Programuotojų paklausa visame pasaulyje vis auga. Tačiau programuotojo kelią pasirenka mažai besimokančiųjų. Todėl reikia skatinti susidomėjimą IT bei šios srities žinių svarbos supratimą bendrojo ugdymo mokyklose. Tačiau svarbu yra didinti ne tik IT besirenkančiųjų skaičių, o ir sėkmingai baigiančiųjų skaičių. Programavimas yra sudėtingas intelektinis procesas, kuris turi būti besimokančiajam pateikiamas paprastai ir patraukliai, tokiu būdu sudominant besimokančiuosius. Siekiant išspręsti tokio pobūdžio problemas siūloma naudoti vieną iš konstrukcionizmo mokymo teorijos metodų - problemomis grįstą mokymąsi bei informatinio mąstymo (IM) teoriją. IM turi būti privalomas visose mokyklose, nes jis padeda susipažinti su programavimu ir paskatinti susidomėjimą informatikos mokslu bei sumaniai naudotis šiuolaikinėmis technologijomis. Taigi mokymosi procesas pagerėja tobulinant sąlygas, kuriose besimokantieji galėtų konstruoti. Pasaulio objektų konstravimui puikiai tinka šiuolaikiniai ir išmanieji įrenginiai, o problemos formulavimui tinka šiuolaikiška išmaniųjų įrenginių panaudojimo gyvenime tematika (pvz., išmanieji namai, daiktų internetas). Taigi, siekiant programavimą padaryti patrauklų, mokymosi turinį reikia sudaryti atsižvelgus į paminėtų teorijų principus.
Todėl projekto tikslas – mokomosios medžiagos ciklo informatiniam mąstymui ugdyti sudarymas ir jo integravimo į pagrindinės mokyklos mokymosi turinį veiksmingumo tyrimas. Bus sprendžiamas mokomosios medžiagos IM ugdyti integravimas į mokymosi turinį efektyviam programavimo mokymuisi uždavinys. Jis bus įgyvendintas ilgalaikėmis veiklomis: bus sudarytas mokomosios medžiagos ciklas IM ugdyti, bei atliktas eksperimentinis mokomosios medžiagos ciklo IM ugdyti integravimo į pagrindinės mokyklos mokymosi turinį veiksmingumo tyrimas. Gauti rezultatai planuojami publikuoti moksliniuose straipsniuose, seminaruose bei metodinėje medžiagoje pristatant rezultatus nacionalinei ir tarptautinei auditorijai.

Finansavimo šaltinis - Projektas finansuojamas iš Europos socialinio fondo lėšų pagal priemonės Nr. 09.3.3-LMT-K-712 „Mokslininkų, kitų tyrėjų, studentų mokslinės kompetencijos ugdymas per praktinę mokslinę veiklą“ veiklą “Stažuočių po doktorantūros studijų skatinimas”.